Hvad er Social Selling?

Hvad er Social Selling?

Hvad dækker Social Selling over?

Social Selling er et bredt begreb der dækker over salg via relationer over internettet. Det bliver typisk brugt i forbindelse med B2B eller B2C salg hvor der er tale om produkter/ydelse med en stor fortjeneste.

Det der adskiller Social Selling fra Social Marketing, er at der er fokus på at opbygge en relation imellem sælgeren/konsulenten og de potentielle kunder – i modsætning til Social Marketing hvor der er fokus på at opbygge en relation imellem et brand og hele målgruppen.

Fælles for både Social Selling og Social Marketing, er at man ikke drukner sin målgruppe i salgsbudskaber. Man opnår resultaterne ved at rådgive, vejlede, undervise, hjælpe, underholde, lytte, svare og dele viden med sin målgruppe. Man sælger ved IKKE at forsøge at sælge – også kendt som “Slow selling”.

Hemmeligheden ved at opbygge en relation til sine potentielle kunder er at ændre sin position i deres bevidsthed fra “den irriterende sælger” til “den betroede rådgiver”. Hvis de kender dig i forvejen og ved du er en ekspert inden for dit område, er de mere tilbøjelige til at ville købe fra dig.

 

Hvorfor skal man så bruge energi på Social Selling?

Forklaringen er at købsprocessen har ændret sig utroligt meget de sidste 5-10 år, og i dag er forbrugerne blevet mere kritiske over for klassiske salgsbudskaber. Desuden indsamler folk selv information og undersøger potentielle løsninger og alternativer inden de tager fat i en sælger.

Eksempel: I dag tager man ikke fat i en ejendomsmægler når man overvejer at købe et hus. Nej man starter selv med at søge på internettet efter det helt rigtige hus, man snakker selv med sin bank omkring budgetter og tager først kontakt til ejendomsmægleren når man har besluttet sig for hvilket hus man vil have.

På samme måde vil dine kunder muligvis undersøge en masse omkring hvilke løsninger/leverandører der findes på markedet, inden de udvælger dem som de vil snakke med. Og Social Selling er en metoden til at sikre at de tager fat i dag.

 

Hvordan arbejder jeg med Social Selling?

  1. Du skal have en professionel online profil (Blog, LinkedIn, Twitter, Facebook etc.)
  2. Din online profil skal tydeligt signalere hvem du arbejder for og hvad du kan hjælper med.
  3. Du skal aktivt dele offentligt indhold på din Blog/Twitter/Linkedin/Facebook som er relevant og som understreger din rolle som ekspert inden for dit fagområde.
  4. Du skal sørge for at svare på spørgsmål på eksterne forums/websites/linkedin-grupper
  5. Sørg for at følge relevante folk på LinkedIn/Twitter (potentielle kunder/konkurrenter etc.)
  6. Benyt dig af eksisterende kontakter/kunder til at skabe kontakt til nye potentielle kunder.
  7. Vær tålmodig og vent på at kunderne kommer til dig.

 

Bliv rådgiver i stedet for sælger.

Når du går i dialog med dine potentielle kunder, så sørg for at lyt til dem. Lad være med at pres dine budskaber ned over dem, men snak om dem – bliv klogere på deres behov og de udfordringer de måtte have. Inspirer dem og sørg for at din dialog med dem tager udgangspunkt i deres konkrete problemstilling eller behov.

Når først at du forstår dem, deres behov, deres bekymringer etc. kan du begynde at forslå konkrete løsninger/produkter. Nu må du godt tage den klassiske sælger hat på og komme med et relevant tilbud der matcher deres behov.

Skrevet af David Rasmussen, Ejer og marketings konsulent for Wildfire.

Har du behov for hjælp med opsætning af din LinkedIn profil, din blog, dit nyhedsbrev eller lign. så få et uforpligtende tilbud ved at skrive til: david@wildfire.dk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *